I found you and you found me, together we will grow. Together we will fill our days with love from up above. My heart is yours as yours is mine - we'll never be alone. All we need is the love we share - and we'll never let it go.



Please don't copy from this blog without asking first!


29. jan. 2010

Har ærlighet blitt tabu i dagens samfunn?

Jeg bare spør…

Det var et lite artikkel i avisa i dag om en mann i 50 årene som hadde havnet i grøften på E18 med bilen sin. Føreren opplyste til politiet at han hadde mistet mobilen på gulvet og derfor var uoppmersom et øyeblikk da ulykken skjedde.

Nå er det slik at historier som dette er noe vi alle gliser litt av - vi kan alle gjøre utenksomme ting fra tid til annen… eller rett og slett bli sint over personer som setter andres liv i fare med mobilbruk mens en kjører. Det er ikke det jeg heftet meg ved. Kvinnen som leste denne artikkelen kom med denne kommentaren: “Å idiotisk går det ann å bli?” mens hun lo rått. Med dette utsagnet henviste hun til mannen som hadde opplyst at det var pga mobilbruk at han havnet i grøften. Dette resulterte i at han fikk førerkortet sitt beslagelagt. De fleste hadde nok ikke kommet med denne opplysningen om de hadde vært i samme situasjon, og helt sikkert meg inkludert!

MEN det som jeg reagerte på, var andres reaksjon på en manns ærlighet! Her tar han ansvaret for det han har gjort ved å være ærlig overfor politiet! - så istedet for å berømme en mann for å være ærlig og ta på seg ansvaret – så blir han ledd av og sett på som idiot…!! Har vi virkelig blitt så kyniske i dagens samfunn? Er det ingen grenser lenger for hvor uberørte vi er av løgn, fusk, uærlighet osv… Jeg må si at det skremmer meg litt med tanken på fremtiden! Blir det bedre eller blir det værre…?

Boundaries

Dette gav meg litt å reflektere over – og tenke på hvordan jeg bedre kan oppdra et barn med egne grenser, ærlighet og rett og slett ta ansvar for sitt eget liv og egne valg – bra eller dårlige…

 


1 kommentar:

Margareth sa...

Ja det er veldig bekymringsfult at løgn er det som funker best i vårt samfunn........ : (