I found you and you found me, together we will grow. Together we will fill our days with love from up above. My heart is yours as yours is mine - we'll never be alone. All we need is the love we share - and we'll never let it go.



Please don't copy from this blog without asking first!


19. aug. 2010

Hvordan – hvor og hvor lenge…

Det er spørsmålet.. og svarene er så uendelig mange. Her snakker vi om overvintring av Fuchsia og Pelargonium stiklinger. Etter det jeg skjønner så har ikke pelliser en naturlig dvaleperiode. Men noen arter, som den engelske, trenger en liten kuldeperiode for at den skal blomstsre.

Jeg har skjønt at her må en bare prøve seg frem og finne den måten som passer meg best (eller mine planter best) ut fra de forholdene jeg kan gi dem. I første omgang får de stå i stua med ekstra lys. Her er det en jevn temp over 20 grader en god tid fremover, og ikke for tørt (takket være den regnfulle sommeren vi har) Etter hvert som gradene kryper nedover ute, så tror jeg at de blir flyttet over til “gjesterommet” der jeg har forhåpentligvis har fått gjort klart hyller på veggen med ekstra lys som de kan ha igjennom vinteren. Gradene på rommet kan jeg tenke meg kommer til å holde rund 10 grader. Vel, jeg håper nå det. Ikke vet jeg hvordan det er det inne da dette er første året jeg bor her. Blir spennende.

Frøene kommer jeg til å sette inne på badet i mini-gartneriet mitt. Så får jeg ta hver plante-type an og behandle dem ut fra hva de foretrekker. Noen må sås om ikke så lenge og settes ut. Andre må vente til mars-april. Dette kommer til å bli spennende altså! Ikke har jeg gjort noe av dette før, og jeg drømmer virkelig om en terasse som bogner av blomster til neste år! Blodbeger, Clematis, Pelargonia, Fuchsia, lavendel, tulipaner, erteblomster og ange flere sommerblomster!

Da jeg ikke har hatt noe hage og bed der jeg har hatt blomster å ta bilde av tidligere, så har funnet frem noen bilder jeg har tatt fra andres. Jeg kommer ikke til å ha noen av disse, men blomster generelt er jo bare helt nydelig spør du meg. (høres jeg ut som en forelsket fjortis noen ganger så får dere bare unskylde meg…) ;-)

Diverse bilder 2004 177 Diverse bilder 2004 244 Diverse bilder 2004 245 Diverse til sortering 028

Ingen kommentarer: